Escacs a la Publicitat
NBA
Comencem
amb un vídeo promocional de la Lliga de la National Basketball Association
(NBA). Duels psicològics, glòria, aixecar-se de la derrota, mirar al rival als
ulls, etcètera. https://www.youtube.com/watch?v=79PIIl0B2uM. Tot ambientat amb una música d’heroisme, passió i entrega
total a l’objectiu. Mai abandonar i sempre seguir fins al final. Podria ser la
banda sonora de Gladiator tranquil·lament.
L’anunci comença amb una càmera mòbil que ens
ensenya un tauler d’escacs i el rellotge que marca 24, en al·lusió als segons
de possessió en el bàsquet. “Pel primer moviment, no es necessita cap peça: és la mirada
als ulls a l’adversari, la mirada del guerrer (...)” i
s’està mig minut parlant de la mirada, de quantes coses es poden dir només amb
la mirada i el llenguatge corporal. I és cert, molts
escaquistes han fet servir el llenguatge corporal com una eina més. Recordem la
caricatura del matx del segle entre Fischer i Spassky:
L’anunci
de la NBA segueix amb alguns tòpics més del món de l’esport amb frases de
l’estil: “Cap peça per si mateixa pot guanyar el matx” mentre es van mesclant
les imatges de les jugades d’un partit de bàsquet i una partida d’escacs. Molt
recomanable l’anunci, i ens deixa una idea: igual que ja s’han organitzat
diversos campionats de chesspong, qui organitzarà un campionat de chessketball?
Passem
a un àmbit bastant prolífic en el que la imatgeria dels escacs és bastant
habitual. El món de la banca, la
inversió i la teoria política i econòmica.
Banco Popular
Una
capsa amb un llapis de memòria a dins. Fora la capsa el missatge: “Tú mueves”,
i dins de la capsa, un cop oberta, l’acció es transforma en els resultats
esperats, o desitjats i el “Tú mueves” es transforma en el “Tú ganas”.
Sembla
un missatge de l’escola de pensament “Si vols pots”, tot i que també es podria
interpretar amb que, facis el que facis, mentre facis alguna cosa, ja estàs
guanyant.
ING Direct
El
Banco Popular no és l’únic Banc que ha utilitzat la imatge dels escacs. ING, en
el seu moment, també es va valdre de la imatge d’una de les personalitats més
fortes que han tingut els escacs: la del tretzè campió mundial, Garry Kasparov.
Kasparov està preparat davant del tauler, amb les peces negres. El que ens fa
pensar que el missatge que transmet és que, per moltes vicissituds que se’t
presentin a la vida, per molts cops que hagis d’entomar, amb els serveis que
t’ofereix el banc estaràs més que preparat.
CaixaBank
CaixaBank et permet triar el disseny de la teva targeta
de dèbit i,
atenció, a que no sabeu quin és un dels dissenys?
La
targeta escacs (https://www.caixabank.es/particular/tarjetas/disenostarjetas_es.html).
Hi ha un munt de dissenys diferents, però a la seva pàgina web, la targeta
escacs apareix com a tercera opció perquè la simbologia escaquística ven. La
concentració, el planejament, la presa de decisions, com si fossin correctes!
elEconomista
No
és pròpiament un anunci, però en l’anàlisi de la política econòmica
internacional moltes vegades es recorre a la imatgeria d’escacs. En una notícia
de setembre
de 2018, apareix el següent muntatge:
https://www.eleconomista.es/economia/noticias/9411614/09/18/China-anuncia-un-recorte-de-aranceles-para-maquinaria-productos-electricos-y-textiles.html.
És habitual trobar a la premsa política o econòmica imatges d’escacs per
il·lustrar les notícies. També per les qualitats d’estratègia, guerra i
planejament. Com si no hi haguessin plans dolents! Sort que tots els
escaquistes ja sabem que: “és millor tenir un mal pla, que no tenir-ne cap”.
A
elEconomista li encanten els motius d’escacs. 10 dies abans de l’anterior
notícia, publicaven la següent, https://www.eleconomista.es/empresas-finanzas/noticias/9389715/09/18/Las-grandes-tecnologicas-son-las-autenticas-competidoras-de-la-banca-espanola-segun-expertos.html,
amb la foto que la il·lustra, en la que es veu una mà robòtica que tomba el
rei, com una metàfora del poder de la màquina. La notícia, en aquest cas, és
sobre l’amenaça que suposen les grans empreses tecnològiques mundials com
Google, per la banca espanyola.
Pensàveu
que ja havíem acabat amb elEconomista? Desembre de 2018, i tornen amb la Xina i els
escacs: https://www.eleconomista.es/opinion-blogs/noticias/9569751/12/18/EL-SiNDROME-DE-CHINA.html.
En aquest cas, es tracta d’una columna d’opinió d’Ignacio Vasallo en la que
analitza els moviments estratègics que està fent la Xina per posicionar-se com
la primera potència mundial, i il·lustra la columna un fotomuntatge que fa
pensar en la calma tensa abans de l’atac. En un primer pla, hi ha les peces
d’escacs amb la bandera de la Xina, i, al fons, la metròpoli que representa
l’hegemonia mundial, aliena a que en breus, les peces xineses l’ocuparan i la
dominaran
Deixem
els anàlisi polítics i econòmics i anem a un altre àmbit; el de la publicitat
de les begudes alcohòliques on els
escacs també han estat fets servir.
Vodka
Smirnoff va fer una col·lecció d’anuncis en els que sempre hi havia la mateixa
distribució dels elements. En un primer pla, a la dreta de la imatge, l’ampolla
de Vodka a través de la qual es veia l’element que hi ha en un segon pla, no
distorsionat, però si canviat, o fora de lloc, com dient: si voleu veure més
enllà de les aparences, beveu Vodka. En la col·lecció d’anuncis, no podia
faltar la imatgeria dels escacs.
Absolut va fer un dels anuncis més simples però més potents: Al centre de la
imatge, l’ampolla de Vodka l’envàs de la qual és el tauler d’escacs i, a cada
costat, un cavall de cada color mirant-se-la amb un text: “Never changing,
always changing”. Creiem que aquí, el dissenyador, o la marca, va haver
de demanar consell a algun escaquista, doncs el missatge és profundíssim per lo
simple que és. Primer, els cavalls: la peça més especial de totes, i, després,
la frase que sintetitza a la perfecció què són els escacs: un joc de normes
clares amb una limitació espacial que, no obstant, sempre és diferent i
inabastable.
Whisky
La
parella whisky i escacs comparteixen diversos elements o atributs, i és fàcil
trobar-los compartint escena. Juga el toc d’elitisme, però també la serenor de
la pausa: per gaudir d’un bon whisky es necessita temps, com per gaudir d’una
bona partida d’escacs. I no només és el contingut el que importa, sinó també el
continent. L’envàs del whisky, l’etiquetatge i el got en el que es begui és
igualment important com la qualitat del tauler i de les peces en els que es
jugui a escacs. O del lloc en el que es jugui: no és el mateix jugar a escacs a
la intempèrie d’un parc amb un tauler de plàstic atrotinat, que en una
habitació de luxe, amb un tauler de fusta únic perquè ha estat feta per un
artesà i demés. Posem dos anuncis, un de Hihgland Queen, “en el que el poder
està en la dama”, i l’altre de Kentucky Tavern, “la beguda aristocràtica”
Aquest
elitisme, saber fer i demés no només el trobem en les begudes alcohòliques.
Veiem un parell d’anuncis d’altres indústries que també beuen de la posició
social i el bon gust. La perfumeria i l’automobilisme:
Rochas
Com
no, al ser l’anunci d’un perfum, tot el que eren els escacs passen per una revisió
estètica en la que els blanc i negre deixa pas al groc i violeta. El
propi vestit de la noia te dos colors, i les peces que hi ha col·locades sobre
el tauler també han vist afectades les seves formes.
Porsche
Com
en els perfums, en l’automobilisme també es destil·la el diferenciar-se dels
demés a través de cotxes més potents, més cars i més bons. En aquest cas, Porsche
feia un anunci a principis dels anys 60, on apareixen els escacs. Normalment,
en aquest tipus de marques, s’associen el suposat elitisme intel·lectuals dels
escacs a l’elitisme de la marca comercial com dient: “si tens un Porsche, saps de què va
la cosa”
Ja
per acabar, us mostrem els nostres dos anuncis preferits. El primer, d’una
marca de fotografia:
Kodak
Potser
el nostre anunci preferit és aquest. Per la poètica de la imatge, imatge
que retrata força bé algunes de les virtuts més potents dels escacs, com el fet
de que no entenguin d’edats i puguin ser un espai de trobada familiar entre
avis, nets, i pares i mares que segur que són els que estan fent la fotografia.
A més, el tauler sembla ben posat, i la posició que s’intueix també podria ser
d’una partida real.
I
acabem l’anàlisi amb un regal per a en Pepe Cuenca i per a Chess 24, proveïdor d’alguns
dels premis que sortegem. En les seves retransmissions s’ha fet famós el
concepte “Cremita de Carlsen”... Potser és que coneixien l’anunci de la “Pomada
Antihemorroidal”?
Podeu
respondre a: coolturaescacs@gmail.com
Bibliografia
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada