dijous, 16 de maig del 2019

Escacs i Publicitat. Facilitat per Cooltura Escacs



Escacs a la Publicitat

NBA

Comencem amb un vídeo promocional de la Lliga de la National Basketball Association (NBA). Duels psicològics, glòria, aixecar-se de la derrota, mirar al rival als ulls, etcètera. https://www.youtube.com/watch?v=79PIIl0B2uM. Tot ambientat amb una música d’heroisme, passió i entrega total a l’objectiu. Mai abandonar i sempre seguir fins al final. Podria ser la banda sonora de Gladiator tranquil·lament.

L’anunci comença amb una càmera mòbil que ens ensenya un tauler d’escacs i el rellotge que marca 24, en al·lusió als segons de possessió en el bàsquet.  Pel primer moviment, no es necessita cap peça: és la mirada als ulls a l’adversari, la mirada del guerrer (...)” i s’està mig minut parlant de la mirada, de quantes coses es poden dir només amb la mirada i el llenguatge corporal. I és cert, molts escaquistes han fet servir el llenguatge corporal com una eina més. Recordem la caricatura del matx del segle entre Fischer i Spassky:


L’anunci de la NBA segueix amb alguns tòpics més del món de l’esport amb frases de l’estil: “Cap peça per si mateixa pot guanyar el matx” mentre es van mesclant les imatges de les jugades d’un partit de bàsquet i una partida d’escacs. Molt recomanable l’anunci, i ens deixa una idea: igual que ja s’han organitzat diversos campionats de chesspong, qui organitzarà un campionat de chessketball?

Passem a un àmbit bastant prolífic en el que la imatgeria dels escacs és bastant habitual. El món de la banca, la inversió i la teoria política i econòmica.

Banco Popular

Una capsa amb un llapis de memòria a dins. Fora la capsa el missatge: “Tú mueves”, i dins de la capsa, un cop oberta, l’acció es transforma en els resultats esperats, o desitjats i el “Tú mueves” es transforma en el “Tú ganas”.

Sembla un missatge de l’escola de pensament “Si vols pots”, tot i que també es podria interpretar amb que, facis el que facis, mentre facis alguna cosa, ja estàs guanyant.



ING Direct

El Banco Popular no és l’únic Banc que ha utilitzat la imatge dels escacs. ING, en el seu moment, també es va valdre de la imatge d’una de les personalitats més fortes que han tingut els escacs: la del tretzè campió mundial, Garry Kasparov. Kasparov està preparat davant del tauler, amb les peces negres. El que ens fa pensar que el missatge que transmet és que, per moltes vicissituds que se’t presentin a la vida, per molts cops que hagis d’entomar, amb els serveis que t’ofereix el banc estaràs més que preparat.



CaixaBank

CaixaBank et permet triar el disseny de la teva targeta de dèbit i, atenció, a que no sabeu quin és un dels dissenys?

La targeta escacs (https://www.caixabank.es/particular/tarjetas/disenostarjetas_es.html). Hi ha un munt de dissenys diferents, però a la seva pàgina web, la targeta escacs apareix com a tercera opció perquè la simbologia escaquística ven. La concentració, el planejament, la presa de decisions, com si fossin correctes!

elEconomista

No és pròpiament un anunci, però en l’anàlisi de la política econòmica internacional moltes vegades es recorre a la imatgeria d’escacs. En una notícia de setembre de 2018, apareix el següent muntatge:  


https://www.eleconomista.es/economia/noticias/9411614/09/18/China-anuncia-un-recorte-de-aranceles-para-maquinaria-productos-electricos-y-textiles.html. És habitual trobar a la premsa política o econòmica imatges d’escacs per il·lustrar les notícies. També per les qualitats d’estratègia, guerra i planejament. Com si no hi haguessin plans dolents! Sort que tots els escaquistes ja sabem que: “és millor tenir un mal pla, que no tenir-ne cap”.

A elEconomista li encanten els motius d’escacs. 10 dies abans de l’anterior notícia, publicaven la següent, https://www.eleconomista.es/empresas-finanzas/noticias/9389715/09/18/Las-grandes-tecnologicas-son-las-autenticas-competidoras-de-la-banca-espanola-segun-expertos.html, amb la foto que la il·lustra, en la que es veu una mà robòtica que tomba el rei, com una metàfora del poder de la màquina. La notícia, en aquest cas, és sobre l’amenaça que suposen les grans empreses tecnològiques mundials com Google, per la banca espanyola.


Pensàveu que ja havíem acabat amb elEconomista? Desembre de 2018, i tornen amb la Xina i els escacs: https://www.eleconomista.es/opinion-blogs/noticias/9569751/12/18/EL-SiNDROME-DE-CHINA.html. En aquest cas, es tracta d’una columna d’opinió d’Ignacio Vasallo en la que analitza els moviments estratègics que està fent la Xina per posicionar-se com la primera potència mundial, i il·lustra la columna un fotomuntatge que fa pensar en la calma tensa abans de l’atac. En un primer pla, hi ha les peces d’escacs amb la bandera de la Xina, i, al fons, la metròpoli que representa l’hegemonia mundial, aliena a que en breus, les peces xineses l’ocuparan i la dominaran


Deixem els anàlisi polítics i econòmics i anem a un altre àmbit; el de la publicitat de les begudes alcohòliques on els escacs també han estat fets servir.

Vodka

Smirnoff va fer una col·lecció d’anuncis en els que sempre hi havia la mateixa distribució dels elements. En un primer pla, a la dreta de la imatge, l’ampolla de Vodka a través de la qual es veia l’element que hi ha en un segon pla, no distorsionat, però si canviat, o fora de lloc, com dient: si voleu veure més enllà de les aparences, beveu Vodka. En la col·lecció d’anuncis, no podia faltar la imatgeria dels escacs.


Absolut va fer un dels anuncis més simples però més potents: Al centre de la imatge, l’ampolla de Vodka l’envàs de la qual és el tauler d’escacs i, a cada costat, un cavall de cada color mirant-se-la amb un text: “Never changing, always changing”. Creiem que aquí, el dissenyador, o la marca, va haver de demanar consell a algun escaquista, doncs el missatge és profundíssim per lo simple que és. Primer, els cavalls: la peça més especial de totes, i, després, la frase que sintetitza a la perfecció què són els escacs: un joc de normes clares amb una limitació espacial que, no obstant, sempre és diferent i inabastable.


Whisky

La parella whisky i escacs comparteixen diversos elements o atributs, i és fàcil trobar-los compartint escena. Juga el toc d’elitisme, però també la serenor de la pausa: per gaudir d’un bon whisky es necessita temps, com per gaudir d’una bona partida d’escacs. I no només és el contingut el que importa, sinó també el continent. L’envàs del whisky, l’etiquetatge i el got en el que es begui és igualment important com la qualitat del tauler i de les peces en els que es jugui a escacs. O del lloc en el que es jugui: no és el mateix jugar a escacs a la intempèrie d’un parc amb un tauler de plàstic atrotinat, que en una habitació de luxe, amb un tauler de fusta únic perquè ha estat feta per un artesà i demés. Posem dos anuncis, un de Hihgland Queen, “en el que el poder està en la dama”, i l’altre de Kentucky Tavern, “la beguda aristocràtica




Aquest elitisme, saber fer i demés no només el trobem en les begudes alcohòliques. Veiem un parell d’anuncis d’altres indústries que també beuen de la posició social i el bon gust. La perfumeria i l’automobilisme:

Rochas

Com no, al ser l’anunci d’un perfum, tot el que eren els escacs passen per una revisió estètica en la que els blanc i negre deixa pas al groc i violeta. El propi vestit de la noia te dos colors, i les peces que hi ha col·locades sobre el tauler també han vist afectades les seves formes.


Porsche

Com en els perfums, en l’automobilisme també es destil·la el diferenciar-se dels demés a través de cotxes més potents, més cars i més bons. En aquest cas, Porsche feia un anunci a principis dels anys 60, on apareixen els escacs. Normalment, en aquest tipus de marques, s’associen el suposat elitisme intel·lectuals dels escacs a l’elitisme de la marca comercial com dient: “si tens un Porsche, saps de què va la cosa


Ja per acabar, us mostrem els nostres dos anuncis preferits. El primer, d’una marca de fotografia:

Kodak

Potser el nostre anunci preferit és aquest. Per la poètica de la imatge, imatge que retrata força bé algunes de les virtuts més potents dels escacs, com el fet de que no entenguin d’edats i puguin ser un espai de trobada familiar entre avis, nets, i pares i mares que segur que són els que estan fent la fotografia. A més, el tauler sembla ben posat, i la posició que s’intueix també podria ser d’una partida real.


I acabem l’anàlisi amb un regal per a en Pepe Cuenca i per a Chess 24, proveïdor d’alguns dels premis que sortegem. En les seves retransmissions s’ha fet famós el concepte “Cremita de Carlsen”... Potser és que coneixien l’anunci de la “Pomada Antihemorroidal”?


La pregunta del dia Proposa’ns un eslògan per promocionar els escacs
Podeu respondre a: coolturaescacs@gmail.com

Bibliografia