Art
urbà i escacs
Feina feta. Primera actuació en una
festa major superada. Ens acomiadem de la gent de la taula de mediació del
Raval i ens dirigim a la terrassa del Tres Tombs. L’Albert se’ns afegirà
després.
Hi ha una certa satisfacció, i més
després del matí d’avui, en el que hem constatat, un cop més, que els escacs
poden ser una bona eina de cohesió social. En aquest cas concret, a més, una
eina de cohesió intergeneracional. Però, juntament a aquesta satisfacció, els
dubtes sempre hi són i irremeiablement tornem a patir una crisi existencial
sobre la nova temporada de Cooltura Escacs, si és que la hi ha d’haver, mentre
buidem les ampolles: que si hauríem d’innovar una mica cada any, que si val la
pensa seguir, que si ens queden uns quants projectes pendents, com les Caissa
Cards, etc.
Entre aquests laberints d’indecisió
apareix l’Albert, desbordant entusiasme i agraint-nos la participació a la
Festa Major. “Gràcies a tu, perquè nosaltres en el fons no hem fet res”.
L’incorporem a la conversa i li expliquem que la idea principal, quan vam
agafar el Cooltura Escacs, era la de no perdre un canal de difusió i
comunicació dels escacs. A lo que l’Albert, seriós, després de pensar-hi durant
vint segons ens va dir: “no serà... que no només no heu permès que es perdés un
canal de difusió i comunicació, sinó que, tal i com l’heu reorientat, n’heu, o
n’hem guanyat un?”.
Ja està. Dard emmetzinat i el dipòsit
de combustible ple per seguir, com a mínim, una temporada més. Com ens ha
ensabonat, i com ens agrada sentir reconeguda la nostra feina. S’ha de protegir
la filosofia i s’ha de seguir.
Seguim buidant ampolles una estona i,
ja, a mitja tarda, ens aixequem i ens acomiadem. De camí al ferrocarril vaig
amagant-me del sol abrasador pels carrers cada cop més estrets del Raval. Plens
de grafits, tots ells. I, malgrat el maltractament al que he sotmès la meva
ment en les últimes hores, aconsegueixo pensar: “aquí hi ha un nou article”.
Escacs i art urbà. Art urbà com aquell
que utilitza la ciutat, o l’espai públic en general, com a escenari. Art urbà
efímer, amb actuacions teatrals, música en directe o performance varies amb
components reivindicatius; o art urbà més sòlid. Més físic. Com els grafits.
Beneïda connexió a internet que em
permet fer una cerca ràpida i el primer que trobo és el duel per excel·lència.
El duel etern entre el bé i el mal. A la ciutat de Barcelona. Art urbà efímer
representat per les mítiques estàtues humanes.
Somric perquè aquestes estàtues
humanes que simbolitzen l’eterna lluita entre el bé i el mal, em recorda, i
molt, a un regal que em va fer la Laura Capellades en l’època de Columna Oberta.
Era una de les col·laboradores més fidels. Agraïment profund a la Laura
Capellades, per la seva simpatia i per haver-nos actualitzat també el logotip
del programa! La podeu seguir a: https://capepinta.blogspot.com/
Segueixo la cerca, ara assegut a un
banc de la rambla del raval. I tot i que no necessitin presentació, s’ha de
donar quelcom al lector. Que llegeixin i, com a mínim, pugui aprendre alguna
cosa. Podríem definir els grafits com a missatges escrits o il·lustrats, o una
barreja d’ambdues tipologies, que normalment són fets amb pintura en esprai,
sobre un mur, façana, paret, etc. N’hi ha de tot tipus; des d’actes vandàlics a
autèntiques obres d’art. L’Exemple paradigmàtic dels grafits són els fets per
un artista que es fa dir “Banksy”, que fa obres d’art amb missatges clarament polítics:
Penso que, de la mateixa manera que en
l’article sobre els escacs
al cubisme dèiem que el fet
de que museus de diferents ciutats tinguessin quadres amb temàtiques d’escacs,
les agermanava; podríem entendre el mateix amb les ciutats que tenen grafits.
Ciutats agermanades a través d’una temàtica comuna en el seu art urbà.
I, en aquest sentit, seguim a
Barcelona. Grafit amb un clar component polític. És més una reivindicació
al lliure pensament i a la discussió del sistema, que una obra pròpiament d’escacs.
Però la imatgeria dels escacs serveix d’inspiració a artistes de tot tipus: sobre
el tauler d’escacs es dirimeix una lluita entre el que és natural i
saludable i el
que és artificial i contaminant:
La política i els escacs. O la
imatgeria dels escacs en la metàfora política és quelcom molt habitual. No
trobo la ciutat en la que va ser pintat el següent grafit, només espero que no
ens haguem de veure en la tessitura de que Putin faci d’àrbitre entre Trump i
Kim Jong-Un:
Salto de grafit en grafit. Quins
elements en comú em permeten teixir la història? El mur. En el següent grafit
veiem a Bobby Fischer, l’11è campió del món i un dels màxims revolucionaris del
món dels escacs. La figura de Bobby Fischer sempre tindrà un component polític,
doncs va aparèixer en mig de la Guerra Freda per discutir l’hegemonia intel·lectual
a la Unió Soviètica:
Tornem a les ciutats. A una de les
grans capitals europees; Londres, s’hi pot trobar un grafit enorme, que
aprofita tota la paret d’un edifici. És bonic aquest simi pensant, però sento
certa tristor al pensar que aquest tipus d’art pot desaparèixer en qualsevol
moment, si una nova pintada substitueix l’anterior:
Què bonica la metàfora d’aquest
grafit: no som més que micos jugant a un joc que mai podrem comprendre del tot.
Seguim al Regne Unit. A Cardiff ens trobem un altre grafit immens, que ocupa tot el
lateral d’un edifici. En ell veiem dos senyors d’edat avançada jugant una
partida d’escacs en la que les peces cobren vida. Així doncs, veiem a
personetes movent-se pel tauler d’escacs i no puc deixar de pensar en uns versos
que em tenen el cor robat. De Jorge Luis Borges: “¿Qué Dios detrás
de dios la trama empieza, de polvo y tiempo y sueño y agonía?”. Es pot sintetitzar més els
problemes de recurrència? Quin és l’origen de tot plegat? Perquè estem aquí, i
fem el que fem?
Del Regne Unit a l’Uruguai. A Montevideo
s’està jugant una
altra partida en la que hi ha molt més que una partida d’escacs en joc. No
podia faltar l’altre gra metàfora:La Mort no juga als daus ni al parxís, sinó que
juga a escacs. Igual que la gran pel·lícula “El setè segell”:
Com li passava al ximpanzé d’abans, capficat,
també hi ha grafits que il·lustren el que buscava Marcel Duchampa les seves obres, el moment
d’embadaliment o abstracció màxima, quan l’escaquista es perd per l’infinit món
de possibilitats. A Quito hi ha una noia en aquest estat:
Hi ha molts més exemples d’aquest
tipus. Ens anem ara a Carolina del Nord. A Asheville. Un mural enorme en el que
hi ha dues persones jugant una partida d’escacs:
Em fa especialment gràcia aquest grafit
d’Asheville perquè il·lustra el presumible destí de tota aquella persona que es
vulgui dedicar professionalment als escacs; sota un pont. La professió de
competició és per molt poqueta gent.
De sobte una pilota em xoca a les
cames i em torna a la realitat d’un dissabte tarda a la rambla del raval. Miro
la pilota, miro el nen. Se la passo i penso que la pilota és bastant nova. Que
tot és nou en aquesta societat que prefereix llençar i comprar a reutilitzar.
Miro al meu voltant i, absolutament tot, són comerços de tota mena. S’hi està
bé aquí, però hauria d’anar tirant. Abans faig una última cerca per avui: la
dels grafits comercials. En aquests casos, un comerç encarrega a un artista que
li faci un grafit a la seva façana, per tal d’atraure les mirades i millorar la
seva imatge. Veig que elclub d’escacs de Melbourne, per exemple, té quasi totes les
peces pintades a la seva façana:
I penso si no hi haurà cap club
d’escacs a Barcelona que hagi fet el mateix. Així tanco el cercle on l’havia
començat, a Barcelona. Efectivament, el Club d’Escacs Torrenegraté unes simpàtiques peces a la
seva façana, al carrer València 410, on, no podia ser d’una altra manera, hi ha
la peça que dóna nom al club:
La pregunta del
dia Dona’ns un
exemple d’art en el que apareguin els escacs
Podeu
respondre a: coolturaescacs@gmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada