Es considera que la primera vegada que
va aparèixer el terme feminisme va ser en un escrit d’Alexandre Dumas fill, l’any 1872
que deia així:
“Les feministes, disculpin
aquest neologisme, diuen amb molt bon criteri, per cert: tot el mal ve del que
no es vol reconèixer, que la dona és igual a l’home i que ha de rebre la
mateixa educació i els mateixos drets que l’home”. https://ca.wikipedia.org/wiki/Feminisme
A nivell històric i teòric, el
feminisme s’ha expressat de diverses maneres i ha anat acumulant múltiples
etiquetes: feminisme socialista, feminisme radical, ecofeminisme, feminisme de
la diferència, etc. però, a mode de resum, podríem dir que el feminisme és la
lluita per tal de que totes les persones visquin en pau i amb els mateixos
drets polítics i socials.
És a dir; el feminisme s’ha
d’entendre com a moviment de pau, que té la voluntat d’abolir qualsevol tipus
de dominació. Dominacions que s’entenen com a formes de violència. Cada persona té dret a ser
com vulgui, i tenir els mateixos drets que les altres. Però sense ser experts,
ens sorgeix una pregunta: mateixos drets, en l’estat de dret en el que estem?
O el feminisme ha
de transformar també l’estat de dret, per crear-ne un de més inclusiu?
Ara bé, sense ser expertes en
feminisme, la línia editorial del programa no discuteix la necessitat
d’un gir feminista en totes les relacions socials, laborals i d’oci. També en
el món dels escacs.
Com que no som expertes en feminisme, el que farem serà recollir totes les
consideracions que han anat apareixent en els diferents programes sobre escacs
femenins que s’han fet; com el Xarxa de Mat del 15 de desembre de
2018, i els dos
Cooltura Escacs,
el del dia 27 de febrer de 2019 i el del 20 de març del mateix any, i demanar a
expertes en feminisme que les avaluïn.
Partim de la base de que, de la
mateixa manera que hi ha dones que no són feministes, hi ha moltes mesures de
les que anomenem escacs femenins que no són feministes.
Els grans temes de debat del Xarxa
de Mat del 15 de
desembre de 2018 van
ser:
·
La discriminació positiva (no obstant, només es va parlar sobre
una mesura de discriminació positiva, com és la de donar premis femenins
malgrat que les jugadores no hagin quedat en les primeres posicions de la
classificació general. Curiosament, les dones estaven en contra d’aquest tipus
de discriminació, i els homes estaven a favor. En Pere sí que va assenyalar
altres tipus de mesures que es podrien dur a terme. TASQUES A FER: desenvolupar
tota una sèrie de mesures de discriminació positiva, basant-nos en les mesures
de discriminació positiva que recomanen els ajuntaments, governs i organismes
multilaterals)
·
La poca presència de noies que juguen a escacs (es van donar
causes que, des del nostre punt de vista, són superficials i enterboleixen el
debat, com que a les dones els manca interès pels escacs, o que la biologia d’homes
i dones és diferent).
Creiem oportú fer notar que en cap
moment del debat es va reflexionar sobre què són els escacs i perquè haurien de
servir. Hi havia un acord tàcit, que sempre hi és i que precisament és el que
volem canviar amb aquest programa, que els escacs són un esport molt competitiu
i que l’única cosa que es pot fer en escacs és competició. Val a dir que en
Pere Duran sí que deixava intuir que els escacs no haurien de ser un fi
en si mateixos, sinó una eina de transformació social. De fet, com qualsevol altre àmbit de
la vida. TASQUES A FER: desenvolupar un seguit de propostes per tal
d’aproximar-se als escacs de manera diferent, com podrien ser gimcanes
matemàtiques, jocs de lògica o projectes audiovisuals.
Els grans temes del Cooltura
Escacs del 27 de
febrer de 2019 van
ser:
·
Veure què pensava l’audiència
·
Donar referents històriques i culturals com la Pippi Langstrum
i la seva autora,
que jugava a escacs amb els seus néts i netes; l’Alicia a
través del mirall,
que tota la història és una metàfora d’una partida; la Dorothea
Tanning; la Vera
Menchik; la Sandra
Dee i una protagonista
d’un capítol d’una sèrie de misteri dirigida per Hitchcock
Pel Cooltura Escacs
del 20 de
març de 2019 vam
fer-nos algunes preguntes, algunes de caire més general i d’altres de caire més
específic, per tal de centrar el debat i les idees:
1. Volem involucrar a
les dones en el
món dels escacs, o volem transformar el món dels escacs en la mateixa línia que el que demana
la societat, de fer societats més feministes, obertes, plurals i
participatives?
2. És el mateix parlar d’escacs
femenins, que d’escacs feministes? Quines accions són escacs femenins,
i quines són d’escacs feministes?
3. Què creieu que podria afavorir
que més noies juguessin a escacs?
4. Es podria arribar a tenir uns
escacs 100% feministes sense dones?
5. Coneixeu casos de noies/dones
que hagin abandonat el món dels escacs, i en sabeu els motius?
6. Com veieu la polèmica de les “Damas
Olímpicas”?
7. Què en penseu del podcast “Ladies
Knight”? Sembla
tenir el suport de la Federació estatunidenca, caldria fer quelcom similar
aquí?
8. Pregunta a l’audiència: quantes
partides de dones t’han analitzat els teus professors, per ensenyar-te jugar a escacs?
9. Polèmica sobre el torneig #Blondies
vs #Brunettes. És
l’exemple ideal de la diferència entre escacs femenins o escacs feministes. Alexandra
Kosteniuk a favor https://twitter.com/chessqueen/status/1107639635633672192, i Viktorija Cmilyte-Nielsen en
contra. A banda de que el debat segueix i segueix a les xarxes: https://twitter.com/FIDE_chess/status/1107425704289992704
Però, com hem comentat abans, una
manera d’iniciar-se sense tenir-ne ni idea és veure què diu la gent que en sap.
Per això, ens hem fixat en el manifest feminista del 8M (https://www.vagafeminista.cat/manifest-8m/) per veure com podríem traslladar-lo al
món dels escacs. Així doncs, trobem que:
1. “Les feministes plantem cara a
l’ordre patriarcal, racista, colonitzador, capitalista i depredador de la vida
en el nostre planeta. Proposem una altra forma de veure d’entendre i
estar en el món, de relacionar-nos”.
Possible exemple concret: Canvi de
llenguatge: “Quan
parlem de “millor escaquista”, deixem de referir-nos a qui té més ELO, i ens
referim a qui aporti més coses positives a la comunitat”.
Corol·laris del canvi de definició: “Adaptar el
discurs cap a
l’administració perquè les subvencions s’atorguin a qui fa més vida
comunitària, de barri, etc. abans que, per exemple, donar subvencions per
portar un gran jugador que faci unes simultànies per X persones”
Coses a fer: Desenvolupar una sèrie de noves
definicions i indicadors, per començar a concretar la “altra forma de veure d’entendre i estar
en el món, de relacionar-nos”
2. “Exigim: que la nostra
situació laboral ens permeti desenvolupar un projecte vital amb dignitat i
autonomia i que l’ocupació s’adapti a les necessitats dels nostres cicles de
vida: no podem ser objecte Ni d’acomiadament, Ni de marginació laboral, Ni han
de minvar les nostres expectatives personals i professionals”.
Possible exemple concret: “Desenvolupar un programa
de relleu generacional que permeti, als nois i noies joves, optar a guanyar-se
la primera pela com a mestres d’escacs al propi club o a les escoles que gestioni el club”
3. “Exigim un avenç en la
coeducació en tots els àmbits i espais de formació i una educació que fomenti
un pensament crític; que no margini les nostres històries dels llibres de
text; i en la
que, la perspectiva de gènere sigui transversal a totes les disciplines”
Possible exemple concret: “Desenvolupar un
currículum en el
que els escacs no siguin una finalitat en si mateixos, sinó que siguin un dels
mitjans per fer créixer nois i noies amb pensament crític”
Corol·lari: “Incorporar la perspectiva de gènere a la història
dels escacs i
visibilitzar escaquistes i altres referents històriques i culturals que hagin
tingut relació amb els escacs”
Proposta: “Estandarditzar un currículum d’ensenyança d’escacs, que acabi sent obert i
descarregable per tots els clubs i escaquistes, en el que es mostrin més
referents femenins, i en el que s’aprofundeixi perquè han estat
invisibilitzades, les dones, en la història dels escacs”
També hem revisat algunes
actuacions de la Federació, pensant-la des dels principis
de l’economia feminista, de fer una societat més oberta, participativa i
transparent.
Hem revisat la Circular de la
Federació sobre un curs de Swiss Manager per a àrbitres i estudiants d’àrbitres: https://escacs.cat/index.php/publicacions/circulars/circulars-comite-arbitres/26257-. Hi ha una pregunta prèvia que ens
condueix a una reflexió posterior: quin pressupost s’ha destinat a aquesta
sessió formativa? Fer més feminista el món dels escacs també és fer més
feministes els seus pressupostos.
Deficiències i millores de la sessió de formació de la
FCDE:
Deficiència: Que sigui una sessió de Swiss
Manager en lloc d’un programari lliure. Millora:
una societat feminista aposta pel codi obert i el programari lliure
Deficiència: Que sigui una sessió només per a 10
persones. Millora: pot ser feta a un lloc
físic, però s’ha de donar la possibilitat de connectar-se i veure l’streaming
Deficiència: Que sigui una sessió només per a
àrbitres i estudiants d’àrbitre. Millora: alfabetitzar al conjunt
d’escaquistes sobre com fer servir un programa d’aparellaments i desempats
facilitarà la proliferació de campionats socials i amateurs, fent que els
escacs tinguin més presència al territori.
Revisar la política de
contractacions de la Federació Catalana d’Escacs. En els darrers anys s’han contractat
diverses persones, de les que tenim constància, totes són homes:
·
G. S.
·
J. P.
·
J. M.
·
D. A.
Ja per acabar, una de les maneres que
se’ns ha acudit per fer més feminista el món dels escacs és posar
en valor les referents que hi ha hagut. No hi ha res tancat, però s’està
estudiant una col·laboració amb les Caissa Cards per tal de fer una versió
2.0 en la que
només apareguin dones. A continuació en donem 10 exemples amb una brevíssima
descripció de cadascuna:
1)
Caissa: “Nimfa dels arbres és, al
seu torn, deesa de la bellesa en els escacs i s’alimenta de les entregues de
les peces”
2)
Judit
Polgar: La
petita de les germanes Polgar és considerada la millor jugadora d’escacs de la
història. Fou Gran Mestre als 15 anys i 4 mesos, i va arribar a estar entre els
10 millors escaquistes a la llista d’ELO de gener de 1996.
3)
Brigitta
Sinka:
Subcampiona d’Hongria el 1955 i el 1957, Brigitta és la persona que més
simultànies ha jugat al llarg de la seva vida. N’ha fet més de 13.600
4)
Phiona
Mutesi: 1996.
Uganda. Va néixer a Katwe, un barri marginal de Kampala, la capital d’Uganda.
La seva història de superació personal i apoderament va servir d’inspiració a
Disney per rodar la pel·lícula “Queen of Katwe”
5)
Jennifer
Shahade: 31
desembre de 1980. Dues vegades campiona dels Estats Units d’Amèrica. Autora de
diversos llibres d’escacs amb perspectiva de gènere i condueix el podcast
“Ladies Knight”, en el que entrevista a jugadores de tot el món.
6)
Alexandra
Botez: 24 setembre
de 1995. 5 vegades campiona del Canadà. Juga per twitch en el canal
“AlexandraBotez”, on ha sabut crear una comunitat de seguidors amable,
respectuosa i entusiasta dels escacs.
7)
Juga: Cantant, compositora i
artista xilena que ha revolucionat el món dels escacs amb la seva música. La
cançó “Oh, Capablanca!” està considerada la millor cançó d’escacs de la
història. En te d’altres, com la cançó Isolated Pawn, o Otro jaque.
8)
Anais
Nin: (1903 –
1977) Escriptora francesa que va viure la bohèmia i el surrealisme. En la
versió original, manuscrita, els seus “Diaris” tenien més de 35.000 pàgines, en
les que es feien diverses referències als escacs.
9)
Ludmilla
Rudenko: 1904
– 1986. Economista-planificadora i escaquista. Segona campiona mundial
d’escacs, després de la Vera Menchick. Durant la II Guerra Mundial, va
organitzar i posar llest un tren per a salvar nens i nenes del setge que
Leningrad va patir per part dels nazis.
10)
Anna
Muzychuck: 28
de febrer de 1990. Lviv. Gran Mestre d’escacs. Es va negar a defensar el títol
de campiona mundial de partides ràpides a l’Aràbia Saudita per donar
visibilitat, i criticar, al fet de que les dones “se les tracta com a
ciutadanes de segona”.
La pregunta del dia Com fem més feminista el món dels escacs?
Podeu
respondre a: coolturaescacs@gmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada