Dorothea
Tanning
El 1944, a la Galeria Levy, de Nova York, es va consumir
el punt àlgid de la connexió entre l’Art avantguardista i els escacs amb
l’exposició “The Imagery Of Chess”. Veiem el catàleg a continuació:
D’aquesta comunió es conserva
únicament una imatge, això sí; múltiple. Creada per l’artista Dorothea
Tanning. Però
aquest, potser, és el final de la història. Recapitulem una mica:
L’any 1935, la Dorothea Tanning treballava
fent dibuixos publicitaris a “Macy’s”. Impressionats per la qualitat dels
mateixos, el propietari de la marca li presenta a Julian Levy, propietari de la
Galeria Levy, qui no dubta en plantejar-li exposar el seu treball (1944 –
1948). Aquest fet permet a la Dorothea conèixer el cercle d’artistes
surrealistes, la
majoria emigrat d’Europa, que vivia a Nova York.
Tot i que no sembla que fins
aleshores, a la seva obra, apareguessin els escacs, podríem afirmar que,
d’alguna manera, la manera de pensar de la Dorothea Tanning seria receptiva
a una activitat com els escacs, amb tot el que comporta.
Ella reconeixia una fascinació
pel conte de
Lewis Carroll: “Alicia a través del mirall”; i en les seves obres, la Dorothea
acostumava a deixar entreveure elements com portes obertes, que representaven l’accés
a altres mons, a
altres realitats. Volia accedir a “l’altre banda del mirall”. El següent
quadre, “Birth”, de 1942, il·lustra a la perfecció la cerca de nous mons i
renaixements personals.
El conte de Carroll, “Alicia
a través del mirall” planteja com l’Alicia juga una partida d’escacs en el
llindar d’un mirall, que la conduirà cap a un altre; com la reconciliació de les dues
ribes, o como una història de dos bàndols. Heus ací la primera de les
connexions amb els escacs, que no serà la única.
Com a curiositat, abans posem dos
exemples de la imatgeria dels escacs al conte “Alicia a través del mirall”. El
diagrama que veiem a continuació representa la pròpia història del conte com un
joc d’escacs: el peó blanc, que simbolitza l’Alicia, juga i guanya en onze
moviments.
I veiem com, al traspassar el mirall,
a l’Alicia se li obre un món de possibilitats en forma de tauler d’escacs:
De Galeria a Galeria
Som al 1942 quan entra en escena una
nova dona: la Peggy Guggenheim. La senyora Guggenheim estava preparant, per la seva
galeria, que s’anomenava “Art of the Century”, una exposició que s’anomenaria “31
Women”, per la
que vol comptar amb les obres de la Dorothea Tanning, juntament amb les d’altres
artistes com la Frida Kahlo, la Leonora Carrington o la Vieira da Silva, entre
d’altres.
És en aquesta galeria on es produeix
l’encontre més important pel nostre objecte d’estudi. La Dorothea
Tanning coneix a Max Ernst qui, al cap d’uns dies d’haver-se trobat, visita l’estudi de la Dorothea
i, després de veure una fotografia amb motius d’escacs, li pregunta si li
agrada jugar. Ella diu que sí i, a més, el repta. D’aquesta manera i, com en la
llegenda de Tristany i Isolda i les golfes de l’edat mitjana; s’enamoren al
voltant d’un tauler.
A la seva biografia, que també
l’anomenaria “Birth”, la Dorothea escriu sobre aquest episodi: “Els
dies successius ens vam dedicar a jugar als escacs sense parar. Les capes
calcinades d’una closca antiga, o el pudor, em mantingueren en aquella cadira
puritana en lloc d’estirada al llit. Fins passada una setmana, que aleshores ja ve venir per
quedar-se”. D’aquesta manera, van trobar en els escacs un llenguatge amb el que
comunicar-se i canalitzar la seva expressió artística.
Per a ella, els escacs eren
“quelcom voluptuós, prop dels ossos”, i ell els inserí en la imatge surrealista d’una manera
molt natural i diferent a com ho faria, per exemple, Marcel Duchamp o la resta
de surrealistes.
En general, la imatge
surrealista no és
una imatge tradicional, no busca la similitud amb res, sinó més aviat al
contrari; és una cerca experimental i científica. És la contraposició entre la
fractura de l’art amb la societat. I, aquí, els escacs són
el mitjà perfecte per expressar aquesta cerca. El tauler d’escacs és la base sobre
la que qualsevol objecte pot sentir-se estrany i, a la vegada, formar part de
quelcom nou i poètic.
En l’obra titulada “Endgame”, de 1944, estrenada per
l’exposició que comentàvem abans: “The Imagery Of Chess”, la Dorothea Tanning
porta al màxim aquesta idea: La dama (la Dona) en forma de sabata blanca
trepitja i esclafa a un alfil (l’església) en un tauler ple de símbols i
textures en el que res el que hauria de ser i, en el que els escacs són
l’element principal del llenguatge. Veiem l’obra a continuació:
Pràcticament tota la colla de
surrealistes, entre els que s’ha de comptar a la parella Tanning – Ernst, es va
sentir atreta pels escacs, fent-los aparèixer habitualment a les seves obres.
El 1947, la pròpia Dorothea Tanning
pinta el “Max in a Blue Boat”, quadre ple de sensualitat i moviment en el que apareix
en Max Ernst, l’ocell Loplop, que era l’alter ego del propi Max, i la mateix
Dorothea, en un mon oníric, amb els escacs com a nexe d’unió
entre ambdós.
Per la majoria del grup, els escacs
tenien un gran interès estètic. Per la Dorothea i en Max, eren semblants a una
escultura en moviment en la que les formes de les peces, el seu pes i la seva
estructura s’interrelacionaven com els ballarins d’un ballet. Fet que ens
recorda al ballet “Checkmate”, de 1937, que tractarem en propers articles. Com a
avançament podem dir que va ser una coreografia creada per la Ninette
de Valois,
basant-se en una idea del compositor Arthur Bliss, on els ballarins
adquireixen les propietats de les peces d’escacs i ens expliquen una història a
través del seu moviment. La Dorothea Tanning va intentar capturar aquest moviment a les seves
obres, i per això resulten tan especials i encisadores.
La relació artística entre Tanning i
Ernst respecte els escacs no es va limitar a la pintura. Varen participar en
una pel·lícula experimental anomenada “8x8: A Chess sonata in 8 movements” de Hans Richter i Jean
Cocteau, en la que els escacs són el protagonista i serveixen com a camp pel desplegament
artístic, estètic i narratiu dels artistes.
Amb tot això, ja podem tornar a la galeria
Levy de finals de
l’any 1944. Dina la galeria s’hi podien trobar més de 30 obres
de pintors i pintores, escultores, músics i compositores i, totes elles inspirades,
d’alguna manera, en els escacs. Bé usant el llenguatge propi dels escacs, desafiant-lo
o sacsejant i removent totes les idees preconcebudes sobre el joc.
A les obres d’arts fixes s’hi afegiria
una performance amb el Gran Mestre Koltanowsky, que s’anomenaria: “Campionat
mundial d’escacs amb els ulls embenats en 6 partides simultànies”. Fou tot un esdeveniment
artístic i escaquístic. La majoria de participants eren els propis artistes,
que van fer servir taulers i peces creats especialment per la ocasió. En Max
Ernst, per exemple, va jugar amb el seu famosíssim joc:
Especialment interessant és l’anàlisi
d’aquests jocs-objectes, on es transformen els escacs amb un sentit estètic i
bell fora de lo habitual. Amb humor, el mestre rus, al veure els diferents
dissenys digué: “Deu ser la primera vegada en aquest tipus d’exhibicions en
la que el jugador a la cega té avantatge”. La Dorothea Tanning es va col·locar al sisè tauler,
jugant amb un joc Stauton clàssic. En total, el Gran Mestre Koltanowsky només
va cedir unes taules.
Tota la influència escaquística
d’aquests artistes i, en concret, l’especial reciprocitat entre escacs i art en
l’obra de la Dorothea Tanning creiem que demostren que els escacs, aquest
joc-ciència és, com afirmem en el nostre programa de ràdio, el Cooltura Escacs,
sobretot un art. L’art del pensament.
Per acabar, us deixem el Foto-collage que va fer la Dorothea Tanning de l’exposició “The Imagery Of
Chess”:
La pregunta del dia Quines obres d’art relacionades amb els escacs coneixes?
Podeu
respondre a: coolturaescacs@gmail.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada